«Hey, Daryl, coal mining and truck driving are not exactly jobs of the future…»
South Park, s21.e01
15 вересня відбулася «Navimotive conference» яка вже вчетверте організовується компанією Intellias (інтерв’ю з одним із її засновників можна почитати тут). Вибір Києва у якості локації для конференції про самокеровані автомобілі, deep learning та carsharing на перший погляд може виглядати дивно. Ну серйозно, які шанси у штучного інтелекту в корці на проспекті Перемоги у п’ятницю ввечері чи на Північному мосту у понеділок зранку?! Але, насправді саме такі важкі умови — це те що потрібно для розвитку технології самокерованих авто, так як в «тепличних» умовах ідеальних доріг і передбачуваного трафіку «самохідні авто» вже зараз почувають себе досить впевнено. Тематика обрана більшістю доповідачів, більшою чи меншою мірою стосувалася саме застосуванню IT-технологій для керування, навігації чи використання транспорту. Хоча, як і на будь-якому подібному тематичному заході, відчувалося, які з доповідей одразу робилися під тематику конференції, а які змінювались в останній момент на прохання організаторів заходу додати щось про «automotive future».
Враховуючи рівень заходу та кількість знімальної техніки, всі доповіді досить скоро мали б з’явитися на YouTube. Тому особливого сенсу описувати зміст кожної з них нема, кому цікаво, краще все ж переглянути їх в оригіналі. Прослухавши ж всі доповіді безпосередньо в залі, для себе я склав невеликий «топ-3» доповідей, які запам’яталися та змусили задуматись.
#1 Девід Сілвер. Карла: Самокерований автомобіль Udacity
Так, я теж не знав, що Udacity, крім онлайн курсів, має відділ самокерованих автомобілів. І цей відділ не просто займається розробкою технології автомобільного автопілоту, але й підготував цілий онлайн курс для всіх бажаючих заглибитися в тему self-driving cars. У своїй доповіді Девід не тільки розглянув основні принципи роботи сучасного самокерованого авто, але й зумів зарядити певним відчуттям, що все не так складно, і розробка подібних авто це не те що відбувається за закритими дверима лабораторій Google. Враховуючи перспективність напрямку самокерованих авто, цілком логічним є поступове збільшення попиту на спеціалістів, які займаються розробкою ПЗ для цих автомобілів. І тому Udacity вже зараз підготували цілу серію пов’язаних курсів з машинного навчання, розпізнавання образів та навігації.
В програмі «Navimotive conference», Девід Сілвер виступав першим чим поставив надзвичайно високу планку для всіх інших доповідачів. Все ж відчувається, коли людина не тільки займається написанням коду, але й на постійній основі навчає цьому через онлайн-курси тисячі інших людей. Загалом, доповідь про самокерований автомобіль Udacity, я б рекомендував всім хто бажає швидкого та зрозумілого пояснення принципів функціонування автономних авто.
#2 Володимир Білоненко. 3D візуалізація ландшафтів за растровими даними
Доповідь Володимира Білоненко з HERE зайняла друге місце в моєму умовному рейтингу завдяки вражаючій кількості прикладів і варіантів застосування растрових даних (а точніше фото та ортофото) для побудови 3D-моделей місцевості. Питання побудови таких моделей, вже достатньо давно змістилися з поля чисто ГІС-івської задачі, яка цікава тільки вузькому колу спеціалістів. Зараз подібні 3D-моделі потрібні як для звичайної візуалізації та ефективного представлення місцевості на сайті, так і для виконання складних, високоточних інженерних розрахунків. Кількість інструментів для виконання задачі перетворення набору растрових знімків в 3D-модель теж суттєво збільшилась.
І зараз існує ціле сімейство відкритих утиліт та бібліотек, що дозволяють формувати 3D-моделі місцевості за різними технологіями. Цікавість доповіді Володимира Білоненка полягала якраз в тому, що основна увага приділялася не окремим інструментам, а саме технології перетворення набору растрових зображень в 3D-модель. А після доповіді захотілося швидко самому спробувати всі згадані інструменти (наприклад, CesiumJS) в «бойових умовах».
#3 Андерс Вол. Забезпечення мобільності через спільне використання електромобілів
Доповідь від Андерса Вола з GreenMobility стосувалася каршерінгу, а саме реалізації ідеї використання одного і того ж автомобіля, багатьма людьми. Маючи понад 400 електромобілів в Копенгагені, GreenMobility ставить за мету зменшити кількість авто на вулицях міста. І досягається це тим, що авто Greenmobility на відміну від приватних авто, не стоять більшу частину дня, займаючи місце на парковці або узбіччі, а перевозять пасажирів. В комбінації з технологіями автопілоту такий підхід може мотивувати все більшу кількість людей відмовлятися від приватного автомобіля (хоча зараз автомобілем Greenmobility потрібно керувати самостійно).
Не дивно, що подібна тематика спричинила жваве обговорення в залі. Наприклад, як зазначили в одному з питань, у перспективі такий підхід може тільки збільшити кількість авто на вулицях, а стояти в корку з електромобілів, звісно, буде тихше і безпечніше для здоров’я, та все ж корок є корок. Зараз GreenMobility цілком впевнено почуває себе на вулицях Копенгагену, але також планує розширення свого сервісу і для інших міст. І цілком імовірно, що концепція сервісів каршерінгу, з часом, безумовно, займе свою нішу в транспортній системі міста, складаючи суттєву конкуренцію приватним авто.
Фото Євгена Орлова
А де ж ГІС?
Як бачите, в моєму «топ-3» доповідей, відсутні теми присвячені ГІС-технологіям, хоча в кожній зі згаданих доповідей і заходила мова і про карти та ГІС. Але на конференції були і більш «ГІС-івські» теми. Наприклад, доповідь Іллі Звєрєва з Maps.Me про структуру тегів для відображення доріг в OpenStreetMap або доповідь Сергія Мальцева про розробку ГІС-реального часу в ArcGIS. В мій «топ-3» ці доповіді не потрапили, через те, що можливості OSM чи ArcGIS для мене, як пересічного користувача цих інструментів, здаються самоочевидними. Та приємно було спостерігати, за зацікавленістю цими доповідями спеціалістами з інших галузей (переважно розробниками ПЗ). Тому у загальному підсумку «Navimotive conference» залишилось приємне відчуття, того, що ГІС-галузь — це теж одна з тих часточок пазлу який формує наше майбутнє. І коли в цьому майбутньому масово з’являться самокеровані, розумні автомобілі, то частково завдячуючи також і ГІС-технологіям, розвитком яких і займається багато хто з читачів цього блогу.
Посилання
- ГІС-ринок України: Михайло Пузраков, співзасновник та СОО Intellias, про історію компанії — www.50northspatial.org
- How the Udacity Self-Driving Car Works — medium.com/udacity
- Become a Self Driving Car Engineer — www.udacity.com
- Одна з бібліотек для 3D-візуалізації ландшафтів — cesiumjs.org
- GreenMobility — greenmobility.com
___________
Фото обкладинки – Intellias