Правовий статус безпілотних літальних апаратів (БПЛА) наразі в Україні є досить невизначеним. Хоча у Повітряному кодексі України визначено поняття «безпілотне повітряне судно», в основних нормативних документах, що регламентують використання повітряного простору України, безпілотники не згадуюються.
Використання безпілотних літальних апаратів (БПЛА), як і будь-який вид діяльності, що може бути потенційно небезпечним, вочевидь, повинне мати певні юридичні підстави. Однак, зміна законодавства – досить інерційний, повільний процес, який не встигає за стрімким розвитком технологій. Отже сьогодні не лише в Україні, а й в інших країнах законодавче регулювання діяльності, пов’язаної із застосуванням БПЛА знаходиться на етапі становлення. Можна сказати, що на цей процес впливають два протилежні прагнення: «максимально заборонити» задля безпеки та «максимально дозволити» – задля розвитку. Тобто постійно відбуваються певні зміни законодавства, приймаються та змінюються правила і норми.
Однак твердження, що «використання БПЛА в Україні не має жодних юридичних підстав», або що «законодавства щодо безпілотників не існує», які часто можна зустріти в статтях та репортажах, не зовсім вірні. Правильніше сказати, що на сьогодні для БПЛА не розроблений специфічний, такий, що стосується саме безпілотників, розділ законодавства та їх використання регламентується загальними нормами, що, враховуючи специфіку безпілотників, призводить до плутанини.
Основним документом, що регламентує використання повітряного простору України є Повітряний кодекс України (ПКУ), який визначає поняття «безпілотне повітряне судно» як «повітряне судно, призначене для виконання польоту без пілота на борту, керування польотом якого і контроль за яким здійснюються за допомогою спеціальної станції керування, що розташована поза повітряним судном». Тобто, на безпілотники мають поширюватись всі вимоги, що висуваються до використання повітряних суден, якщо в законодавстві не сказано інакше.
У той же час у «Положенні про сертифікацію типу надлегких та дуже легких повітряних суден, планерів, мотопланерів, мотопарапланів і пілотованих вільних аеростатів», прийнятому у 2004 році, поняття «безпілотне повітряне судно» взагалі не міститься.
Однак, що стосується реєстрації безпілотників, то згідно з існуючим законодавством не підлягають реєстрації у Державному реєстрі цивільних повітряних суден України безпілотні повітряні судна, максимальна злітна вага яких не перевищує 20 кг і які використовуються для розваг та спортивної діяльності (ст. 39, ч.8 ПКУ). Виходячи з цього, безпілотники з вагою понад 20 кг, та ті, що використовуються з комерційною метою, теоретично мають бути зареєстровані в Державному реєстрі цивільних повітряних суден України.
Згідно з ч. 47 Правил реєстрації цивільних повітряних суден в Україні «Реєстрацію планерів, дельтапланів, надлегких літальних апаратів, інших повітряних суден спортивного призначення, повітряних суден аматорської конструкції, аеростатичних апаратів, а також видачу посвідчень про їх реєстрацію здійснює уповноважений орган з питань цивільної авіації чи установи, що визначені уповноваженим органом з питань цивільної авіації». Таким органом в Україні є Державна авіаційна служба України. На сайті Державіаслужби можна ознайомитися з Державним реєстром цивільних повітряних суден, в якому наразі відомостей про зареєстровані безпілотні літальні апарати не міститься. Тобто фактично питання реєстрації безпілотників на сьогодні також не вирішене.
Фото – Drone.UA
У Повітряному кодексі також встановлюється, що авіаційна діяльність, пов’язана з використанням повітряних суден, що не підлягають реєстрації у Державному реєстрі цивільних повітряних суден України, згідно із частиною 9, статті 4 Повітряного кодексу, регулюється відповідними федераціями. Яких сьогодні в Україні більше, ніж одна. Принаймні, окрім Всеукраїнської Федерації Власників Безпілотників, що існує з вересня 2014 року, у серпні 2015 року зареєстрована також громадська організація “Всеукраїнська федерація підтримки та розвитку безпілотних літальних апаратів”.
Ані в «Положеннях про використання повітряного простору України» від 2002 року, ані в «Правилах польотів цивільних повітряних суден у повітряному просторі України», затверджених у 2011 році, безпілотні повітряні судна не згадуються. Хоча, згідно з п. 74 Положення про використання повітряного простору України, для проведення аерофотозйомки цивільними та експериментальними повітряними суднами (до яких згідно із ПКУ відносяться і БПЛА) необхідно отримати у Державіаслужбі дозвіл на виконання польотів та погодити його з Генеральним штабом Збройних Сил.
Крім того, згідно з вимогами міжнародної «Конвенції про міжнародну цивільну авіацію 1944 р.», до якої Україна приєдналася 10.08.1992 р., Україна, як і кожна договірна держава, «зобов’язана при польоті БПЛА в районах, відкритих для цивільних повітряних суден, забезпечити такий контроль цього польоту, який дозволяв би усунути небезпеку для цивільних повітряних суден».
Як вказують в Украерорусі, польоти безпілотників мають відбуватися лише у спеціально зарезервованому повітряному просторі, відповідно до поданих в Украерорух заявок від користувачів.
Незважаючи на загальну правову неврегульованість питання застосування безпілотників, якщо в результаті польотів дрону буде створена небезпека для життя людей або відбудеться настання інших тяжких наслідків, або ж буде створена загроза безпеці повітряних польотів, особа, що керувала БПЛА може бути притягнута до кримінальної відповідальності за статтями 281 або 282 Кримінального кодексу України.
Щодо наших найближчих сусідів, то ситуація у Прибалтиці чи Білорусі дещо близька до української, тобто правові аспекти використання БПЛА слабо врегульовані та дещо незрозумілі, в Росії вимоги набагато жорсткіші, та наразі ведеться робота із зміни законодавства, що розширить можливості використання дронів. Докладніше про законодавство у сусіндіх країнах тут.
Таким чином, хоча використання безпілотників в Україні остаточно законодавчо не врегульоване, однак, маючи статус «безпілотного повітряного судна», вони мають здійснювати польоти у спеціально зарезервованому, згідно попередньо поданим заявкам, повітряному просторі. Для виконання аерофотозйомки за допомогою дрона потрібен спеціальний дозвіл. Не потрібна реєстрація лише для дронів вагою менше 20 кг, що не використовуються із комерційною метою.
Також читайте: Дрони. Новини законодавства