Дрони. Новини законодавства

uav-legislation-news

Нарешті, це сталося!

Державна авіаційна служба України розробила та оприлюднила «рекомендації власникам безпілотних літальних апаратів» у вигляді зрозумілої інфографіки (рис.1).

uav-ukraine-suggested-rules

Рис.1 Інформація для експлуатантів БПЛА, оприлюднена 19 серпня 2016 р. Державіаслужбою викликала дуже неоднозначні відгуки дрон-спільноти, джерело.

Як визначається на сторінці Державіаслужби у Фейсбуці (2), поки що розробка правил використання дронів в Україні триває (і це звучить досить обнадійливо). Тому, означені поради носять лише рекомендаційний характер, та обмежуються визначеннями «варто» чи «не варто» виконувати певні дії.

Як вказує Державіаслужба, ці поради «базуються на здоровому глузді та прагненні дотримання безпеки повітряного простору». Але, навіть вони визвали бурхливе незадоволення з боку частини користувачів, яке вони висловили під час обговорення зазначених рекомендацій у соціальних мережах.



Незадоволення та уїдливі коментарі викликає й дозволена висота, і відстань до споруд, і заборона пілотувати апарат над скупченнями людей, і вимоги зберігати дистанцію візуального контролю. Рекомендації Державіаслужби називають «незрозумілими», «безглуздими», «абсурдними»…

Але, насправді, безглуздо лише одне — вважати, що використання дронів в Україні й далі може бути некерованим та безконтрольним. Адже всі ці вимоги зовсім не нова вигадка Державіаслужби, це її сприймання та перекладання на українські реалії досвіду провідних країн світу, насамперед США та Великої Британії.

Наприклад, для некомерційного використання дронів у США висуваються такі вимоги (3):

  1. Обов’язкова реєстрація дронів вагою від 250 гр до 25 кг (більш важкі дрони реєструються за спеціальною процедурою з поданням заяви до ФАА);
  2. Отримання реєстраційного номера та нанесення його на дрон;
  3. Досягнення експлуатантом дрона 13-річного віку;
  4. Знання та розуміння інструкцій із техніки безпеки;
  5. Виконання польотів на висоті до 400 футів (приблизно 120 м);
  6. Візуальний контроль дрону під час польоту.
  7. Знання вимог використання повітряного простору.

Суворо заборонено виконувати польоти:

поряд з іншими повітряними судами, особливо поблизу аеропортів;

над групами людей;

над стадіонами чи спортивними заходами;

в районах надзвичайних ситуацій;

в стані алкогольного чи наркотичного сп’яніння.

А у Великій Британії ці вимоги такі (4):

  1. Виконання польотів на висоті до 400 футів;
  2. Візуальний контроль дрону під час польоту.

Заборонено виконувати польоти:

поряд з іншими повітряними судами, поблизу аеропортів та аеродромів;

над групами людей, концертами та спортивними заходами;

ближче, ніж за 50 м від людей, транспортних засобів, будівель та споруд.

Крім того, наголошується на особистій відповідальності оператора за безпеку використання дрону.

Отже, як бачимо, ніякого «велосипеду» Державіаслужба України не винаходила. Але ж це й не потрібно.

Створення системи законодавчого регулювання використання дронів — одна з вимог інтеграції України до Європейського Союзу (ЄС). Ця інтеграція передбачає, у тому числі, адаптацію нормативно-правових актів України до відповідних вимог та стандартів і рекомендованої практики Міжнародної організації цивільної авіації (ІСАО) і Європейського Союзу (ЄС) (5).

Першим суттєвим кроком на цьому шляху було не видання ілюстрованих рекомендацій власникам дронів, а розробка та оприлюднення для суспільного обговорення Проекту «Концепції положення та процедур із забезпечення безпеки польотів повітряних суден авіації загального призначенння, спортивних, аматорських та БЛА» (6), що відбулося ще в травні 2016 року. Але, на відміну від публікації легко зрозумілої «картинки», ця подія пройшла майже непомітною для широкої спільноти.

Необхідно уважно розглянути цей документ, бо він радикально змінює положення БПЛА в сучасному правовому полі України. До цього, згідно з існуючим законодавством, використання БПЛА вагою до 20 кг не потребувало реєстрації та не регулювалося Державіаслужбою, як державним органом із контролю та управління використанням повітряного простору. До того ж, законодавство наче «не помічало» дрони, фактично дозволяючи їм безперешкодно літати.

Концепція, запропонована Державіаслужбою, поширюється на всі БПЛА без винятків — як комерційного, так і некомерційного призначення та наголошує на включенні їх у систему правового врегулювання використання повітряного простору України.

У концепції використовують такі абревіатури для визначення дронів: БАС — безпілотна авіаційна система; БПС — безпілотне повітряне судно. Крім того, пропонуються терміни «пункт керування» БАС (ПК) та «зовнішній пілот» — тобто людина-оператор БАС.

Дана концепція передбачає введення в дію відповідних положень та процедур за такими основними напрямами (4):

— класифікація, сертифікація та реєстрація БПС та наземних систем управління БАС, процедури технічного обслуговування та підтримання льотної придатності;

— проведення підготовки та сертифікація персоналу, який буде здійснювати експлуатацію БАС, у тому числі їхнє технічне обслуговування та підтримання льотної придатності;

— медична сертифікація персоналу, який буде здійснювати льотну експлуатацію БПС;

— заходи з інтегрування БАС у загальну організовану систему повітряного руху;

— ліцензування та сертифікація операторів, що планують використовувати БПС у комерційних цілях;

— страхування діяльності, пов’язаної з використання БАС;

— забезпечення авіаційної безпеки під час використанні БАС;

— організація ефективної системи нагляду за діяльністю, пов’язаною з використанням БАС;

— впровадження системи управління безпекою польотів експлуатантами БАС.

Більш детальний розгляд пропонованих Концепцією підходів показує, що в ній передбачено або спиратися на діючі положення щодо сертифікації та реєстрації повітряних суден в Україні та виданні сертифікатів льотної придатності, або розробляти зовсім нові інститути, що зараз ще не існують в Україні. Як от: теоретичної та практичної підготовки та сертифікації зовнішніх пілотів, їхної медичної сертифікації.

Обидва ці шляхи мають велику кількість «підводних каменів» та будуть ускладнювати використання дронів в Україні, якщо зацікавлені в професійному використанні дронів фахівці не залучаться до формування законодавства з використання БАС просто зараз. Саме консультації та поради фахівців, обізнаних у всіх нюансах практичного використання безпілотників у різних галузях можуть сприяти створенню «оптимального законодавства», що буде задовольняти критеріям «безпека та розвиток». Саме такі критерії визначені як провідний принцип майбутнього розвитку БПЛА в Європі.

Правове регулювання використання дронів сьогодні надактивно розвивається в усьому світі, поспішаючи за бурхливим розвитком безпілотників як нового масштабного явища в людських технологіях. Бо, як завжди буває, разом із новими можливостями, дрони несуть і нові ризики. А отже і вимагають контролю та регулювання їхнього використання з боку держави.

Так, наприклад, за останній рік двічи змінюватися положення щодо реєстрації та використання безпілотників у РФ. У США 29 серпня, після тривалого обговорення, набувають чинності нові правила комерційного використання малих БПЛА (5).

Якщо розглянути їх, навіть поверхнево, можна побачити схожість вимог до використання дронів із тими, що пропонує українська Державіаслужба.

  1. Виконання польотів лише в зарезервованому повітряному просторі;
  2. Польоти виконуються в межах неконтрольованого повітряного простору (клас G) на висотах менших за 150 метрів;
  3. Дозволяється виконувати польоти лише поза межами населених пунктів та скупчень людей (в інших випадках необхідно отримувати спеціальний дозвіл);
  4. Виконання польотів допускається при таких метеоумовах: висота нижньої межі хмар не менш 450 м та горизонтальна видимість не менш 5000 м.

Правила комерційного використання «малих» дронів (вагою до 25 кг), що починають діяти в США з 29 серпня, передбачають такі основні вимоги:

  1. Пілоту має бути не менше 16 років;
  2. Пілот має пройти тестування з аеронавігації за затвердженою ФАА програмою;
  3. Пілот має пройти перевірку в Адміністрації транспортної безпеки, або мати сертифікат пілота;
  4. Вага БПЛА (згідно з правилами частини 107) обмежується 55 фунтами (25 кг);
  5. Польоти виконуються в межах повітряного простору класу G (рис.2);
  6. Виконання польотів дозволено лише в межах прямого візуального контролю дрона (для збільшення дальності польотів дозволено використовувати так званих «візуальних спостерігачів» (visual observer), що роміщуються на відстані прямої видимості від оператора дрона та візуально контролюють переміщення безпілотника;
  7. Максимальна висота польотів — 400 футів (120 м);
  8. Польоти виконуються лише у світлий час доби, тобто не раніше ніж за 30 хвилин до офіційного сходу та не пізніше, ніж через 30 хвилин після офіційного заходу сонця за місцевим часом;
  9. Мінімальна погодна видимість має складати 3 милі (5 км) від станції керування;
  10. Максимальна швидкість 100 миль за годину (161 км/год)
  11. Заборонені польоти над людьми, крім осіб, що безпосередньо задіяні у виконанні польоту;
  12. Заборонені польоти з транспортного засобу, що рухається;
  13. Заборонені польоти в критих приміщеннях;
  14. Заборонене перевезення небезпечних або погано закріплених вантажів.

airspace-chart

Рис.2. Класифікація повітряного простору, яка прийнята в США, джерело

Як бачимо, вимоги дуже схожі на ті, що пропонує Державіаслужба. Саме тому, що вони базуються на здоровому глузді та практичному досвіді використання дронів.

Треба додати, що особливістю американської системи управління використанням дронів є її гнучкість, та можливість недотримання окремих пунктів встановлених правил, якщо це необхідно для розвитку бізнесу та не порушує загальної безпеки повітряного простору.

Немає сумніву, що запорукою стабільного мирного розвитку країни є дотримання законності всіма її громадянами без винятків, та створення такого законодавства, що максимально задовольняло б потребу рівноваги між безпекою та розвитком держави.

 

Посилання

  1. Рекомедації
  2. Сторінка Державіаслужби у фейсбуці
  3. Польоти у задоволення
  4. Кодекс для дронів
  5. Закон України про Загальнодержавну програму адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу
  6. Концепція
  7. Правила для комерційного використання малих дронів